Gruppeeksamen mediefag

I mediefag er der flere eksamensformer i spil. Dels en klassisk mundtlig eksamen, hvor den enkelte eleven trækker et spørgsmål der knyttet til et eller flere korte film citater. Herefter følger en halvtimes forberedning hvor eleven med udgangspunkt i næranalysen, besvare spørgsmål der typisk knytter sig citatets genre/historie, filmiske virkemidler, fremdrifts- og dramaturgiske elementer.


Som elev bliver man også vurderet på sin eksamensproduktion.
"Men eleverne er ikke blot mediebrugere. De er også deltagere i mediesamfundet, hvorfor viden og kundskaber om og redskaber til selv at kunne producere og distribuere egne medieproduktioner er et væsentligt omdrejningspunkt i fagets identitet."
Mediefag C hf/stx vejledning 2018

Den mundtlig gruppeeksamen er en fremlæggelse af gruppens film, samt de proces og det arbejde gruppen har været igennem. En eksamen hvor du som elev få mulighed for at fremhæve kvaliteten i eller fejl ved jeres film. Det er denne del dette indlæg omhandler.
Ofte vil der blive stillet spørgsmål til fejl og mangler i filmen, men ikke for at fremhæve dem eller for at gøre eleverne nervøse. Men for at give dem chancen for at reflektere over og diskuterer deres produktion. Hvor i processen opstod fejlen? Hvordan kommer den til udtryk i filmen? Hvordan kunne den være undgået? Er eksempler på spørgsmål som eleverne skal forberede sig på. Gruppen kan med fordel komme disse i forkøbet i deres indledende oplæg, hvor de fremlægger det de har forberedt op til eksamen.

Retningslinjerne for den mundtlige gruppeeksamen er:
  • Eksaminationstiden er 10 min. per eksaminant, dog maksimalt 40 min. i alt også for en gruppe på 5 personer. 
  • Prøve delen bestå af et indledende oplæg, hvor gruppen redegøre for og diskuterer centrale elementer i produktionen. Her har hver eksaminand max 5 min til deres oplæg. 
  • Herefter følger en uddybende samtale mellem gruppen, eksaminator og censor
Populært sagt kan man påvirke karakteren for sin film i den mundtlige gruppeeksamen. Man kan leverer en eksamen hvor man viser at man kan fremhæve kvaliteter og reflekterer over fejl og mangler hvorved det løfter den karakter filmen har fået. 
Filmen er blevet bedømt på forhånd af eksaminator (jeres lærer) og censor, en bedømmelse eleverne ikke får at vide.
Er man ikke i stand til at fejlrette og komme med bud på hvordan filmen kunne være lavet bedre. Eller har man ikke styr på basale filmiske og dramaturgiske virkemidler, vil man kunne trække sin film ned. Oftest vil der være tale om at man påvirker sin film én karakter op eller ned. Eller at den bliver på det bedømmelse niveau som eksaminator og censor havde til at begynde med. 

Det skal nævnes at I bliver bedømt individuelt i jeres fremlæggelse. Således at der karaktermæssigt kan være forskel på hvordan vi bedømmer jeres fremlæggelse. 

Overordnet set er der 3 hovedemner som gruppen kan tage fat i. 
Præproduktion, Produktion og Postproduktion. 
Den følgende liste er ikke en  facitlister, den kan være forskellige fra gruppe til gruppe og fra lærer til lærer. Husk at rådgive dig med din lærer. 

Præproduktion:
Den del er af jeres film er vigtig, det er den fordi at det ofte er her at mange af de fejl og mangler filmen har kan spores tilbage til. Jeg syntes personligt at jeg tit møder grupper der har brugt for lidt tid på denne del af produktionen. Især en så simpel ting som at få synkroniseret kalendere og få aftalt datoer for optagelser. 


Produktion:
Her kan I visualiserer med eksempler fra jeres film hvordan i er lykkedes med, eller fejlet med anvendelse af jeres tanker fra præproduktionen. Jeg anbefaler at i laver et PowerPoint, Padlet, Prezi eller andet som kan vises. Ingen levende billeder kun framegrabs fra jeres film. Vær OBS på at nogle undervisere anbefaler ikke dette. 
  • Kamera tekniske kvaliteter og mangler - Vis hvilke beskæringerkamerabevægelser og -vinker, billedkompositioner eller F.E.M.O elementer, der er anvendt godt i jeres film og hvorfor de er anvendt. Kom også med bud på hvordan I kunne havde gjort det bedre.  
  • Lyd tekniske kvaliteter og mangler - Kom her med eksempler på hvilke erfaringer i har gjort jer ude på location. Hvilke valg traf I i forbindelse med at indfange reallyd
  • Lys tekniske kvaliteter og mangler - Valgte i på forhånd at arbejde med naturlig belysning? Gav dette jer en fordel eller var det en ulempe? Har i bevidst gjort brug af Low Key eller High Key belysning
Postproduktion:
Kom igen med praktiske eksempler på vigtige elementer fra jeres postproduktionen.
  • Klippe tekniske elementer - Har I anvendt kontinuerlig klipning, montageklip, elliptisk klipning, krydsklip, parallel klip eller jumpcut? Hvordan er jeres klippetempo? Hvorfor har I valgt at anvende en eller flere klippe metoder? 
  • Overgange - Har I valgt at anvende forskellige overgange mellem scener og indstillinger? Hvorfor?
  • Redigering af lyd - Gør I brug af effektlyd, asynkron underlægningsmusik, lydbroer, voiceover? Hvad er jeres overvejelser og erfaringer?
  • Redigering af lys og farver - Har I colorgradet jeres film? Ændret på farverne, gjort dem varme eller kolde? Har I prøvet at justerer lystet i jeres film? Hvorfor, hvorfor ikke?
  • Distribuering - Fremlæg kort jeres overvejelser vedrørende distribuerer jeres film. Gerne med jeres målgruppe i tankerne.
  • Ophavsret - Har I gjort jer overvejelser vedr. ophavsret? 
  • Tværmedialitet - Hvilke tværmediale elementer har I valgt at inddrage og hvorfor?
Man kan nogle gange se sig helt blind på sin egen film, så derfor er det en god ide at lade andre se den og komme med feedback. Både i forhold til hvad der fungerer og er godt og hvad der ikke fungerer og er mangelfuldt.
Jeg har flere gang brugt udtrykket "fejl og mangler" og vigtigheden af at kunne identificerer disse.
Det skal nævnes at det i lige så høj grad er vigtigt at kunne fremhæve de gode elementer der er i ens film. Husk at vær konstruktiv og komme med bud til forbedringer og rettelser.
I må gerne være uenige med hinanden til eksamen, f.eks hvorvidt slutningen på filmen kunne være anderledes, men I skal ikke bliver personlige og skylde skylden på hinanden. Det har I slet ikke tid til.
Husk at I kun har 5 min. til fremlæggelsen pr. mand. Så fremhæv kun det vigtige. Har I ikke anvendt parallel klip skal I ikke brug unødvendig tid på at forklare dette.





Kommentarer