Tværmedialitet

Tværmedialitet er ikke et ny begreb, men i takt med øget digitalisering, nye brugerflader, mobile enheder og udbredelsen af øget interaktivitet og sociale medier er tværmedialitet mere aktuelt end nogensinde før.
Helt firkantet kan man sige, at en filmatisering af en bog er tværmedialt. Altså at et værk går fra et medie til et andet. Fra skrift til audio/visuelt medie.
Men set udfra en mere moderne fortolkning er der ofte tale om, at værket går på tværs af digitale medier.
Feks. computerspil til film eller omvendt.
Se dette lille sammenklip af lighederne i spil og film. Videoen er desuden et fint eksempel på, hvordan et værk kan springe fra et medie til et andet og er altså i sig selv et eksempel på tværmedialitet i form af fan-video på youtube. 





I mediefagssammenhænge i gymnasieskolen og HF arbejder vi ud fra nedenstående beskrivelse af tværmedialitet som begreb:
Tværmedialitet betyder distribution af en produktion i flere medier. Tværmedialitet bruges især, når medieplatforme spiller sammen og indbyrdes styrker hinanden, f.eks. i forbindelse med lancering af en event, et produkt, en film eller tv-serie, hvor man går ud til en større modtagergruppe ved at placerer plakater, trailere, gifs, reklamer og spots i flere forskellige medier og/eller på flere platforme på en gang. Også nyheder formidles ofte tværmedialt - både på tv, i trykte medier og via websites på internettet. Når vi arbejder med tværmedialitet skal vi være opmærksomme på at der i litteraturen også anvendes begreber som flermedialitet, mediekonvegens, hybridmediealitet og crossmedia.
--------------------------------------------------------------------------------

Med denne definition in mente ser vi nærmere på filmen Blade Runner 2049, forsættelsen til Ridly Scotts sci-fi film Blade Runner fra 1982.
I forbindelse med lanceringen af Blade Runner 2049 ser man tydelige tværmediale træk. Centralt står selve værket, men rundt om filmen ser vi andre mediefremstillinger der underbygger og udbygger Blade Runner 2049.
På de socialemedier ser vi flere platforme som samarbejder om at gøre oplevelsen af filmen større. Her er 2 eksempler:

Facebook siden  www.facebook.com/bladerunnerfilmen/ er en dansk lanceringsside, som åbner Blade Runner universet. Der er hovedsageligt tale om en branding side, altså en reklame søjle for filmen, med anmeldelser og et væld af trailere fra filmen. Der er en tendens til at være en anelse overfladisk på hjemmesiden, som måske også kan hænge sammen med platformen facebook, samt at det overvejende er en reklameside. Men der er få guldkorn på siden som for eksempel "behind the scene" materiale. Opslaget der ses på billedet, er en kort præsentation af figuren Joi fra filmen. Et AI (kunstig intelligens) styresystem som har et forhold til vores hovedperson i filmen. Altså tillægger denne lille film en dybde hos karakterer for os, der har set opslaget.

Også på Instagram finder vi Blade Runner 2049. Profilen anvender et hashtag #BladeRunner2049 som giver andre instagram profiler en mulighed for at dyrke et fællesskab, nemlig ved at anvende det på deres egne billeder med lige netop deres oplevelser med filmen. Det skal også nævnes at Blade Runner 2049 har en snapchat profil. Hvilket jeg dog ikke har dykket ned i.
Her Blade Runner 2049's
Instagram profil
                       
Her de 9 mest relevante billeder 
under #BladeRunner2049
En henvisning til Blade Runner 2049
på Snap Chat

Langt de fleste større filmproduktioner anvender både Facebook og Instagram som et led i deres lancering og PR. Men netop Blade Runner 2049 går en anelse længere, når det kommer til tværmedialitet. Der er der to gode eksempler på her.

Det bedste eksempel er hjemmesiden www.roadto2049.bladerunnermovie.com. En fantastisk visuel præsentation af de to film, udformet som en tidsrejse fra 2018 til 2049. Siden er relativt nytænkende og fremstår som en hybrid mellem et digitalt atelier for værkernes visuelle og auditive æstetik og som en interaktiv tidsrejse der forklarer sammenhængen mellem de to film. Det første der møder dig, er at der på hjemmesiden er indlagt et lydspor, der automatisk afspilles, når du åbner siden. Det første billede du møder, er dette frame fra filmen, som når du kører cursoren hen over det, forvrænger og forskyder billdet.
Den første Blade Runner slutter i 2019 og den nye begynder i 2049. De 30 år der er mellem de to film, bliver kernen i historien, der fortælles på hjemmesiden. Altså hvad er der sket mellem de to film. 
En mosaik af frames fra de to film og små gifs præsenterer det visuelle univers, og små stykker tekst forklarer sammenhængen og udviklingen i historien. Alt sammen iøvrigt nemt at dele på twitter, tumblr og facebook. Genistregen opstår, da man i år 2022 bliver præsenteret for den føste af i alt tre kortfilm. Henholdsvis "The Blackout" (2022),  "Nexus Dawn" (2036) og "Nowhere to Run" (2048). 
De tre kortfilm udbygger og styrker Blade Runner som univers og giver os et helhedsindtryk. Vi får altså udvidet vores indsigt ved at dyrke Blade Runner på flere medieplatforme.

Det andet eksempel på at Blade Runner 2049 opbygges tværmedialt, er de to gratis VR spil Blade Runner 2049: Memory Lab og Blade Runner 2049: Replicant Pursuit. Ønsker du at udvide din oplevelse af Blade Runner universet, kan du udleve filmen som virtual reality. Jeg har desværre ikke selv afprøvet spillene, men tanken om, at du nu selv kan spille hovedrollen som Blade Runner, syntes spændende og det er helt sikkert, at der de kommende år vil blive leget yderligt med, hvordan man som publikum kan opleve film.

Kommentarer