For et par uger siden skulle Sara Beadle Kops og Natascha Jensen fra 1.c fremlægge en næranalyse. Her under ser du deres analyse i talepapirsform. Deres citat stammer fra Harry Potter.
JH
Indledning:
Dette klip er et udklip fra Harry
Potter nr. 5, hvor Harry tager med Hagrid ind for at finde en tryllestav. Der
er i alt 46 indstillinger i dette 4 minutter klip, hvilket ikke er meget.
I starten er indstillingerne lange og
fører os derfor godt ind i situationen, da vi overskueligt kan se hvad der
foregår. Da Harry af 3 gange får en tryllestav i hånden, bliver indstillingerne
hurtigere, for at skabe forvirring, kaos og for at opbygge stemningen. Her er
stavene det ukendte og uforudsigelige og derfor bliver klippene korte. (JH: Indstillingerne bliver kortere, hurtigere klippe rytme)
Der bliver filmet i en supertotal i starten på gaden og da
Harry kommer ind i butikken for at vi kan se hvilket miljø og stedet vi er. Ellers
bliver halvnær for det meste brugt, men i dialogerne bliver nær brugt, så man
rigtigt kan se deres ansigtsudtryk.
I den første indstilling kommer Harry gående
lige ind i det gyldnesnit, så han ligesom er i fokusset. Da manden i butikken
finder tryllestaven frem til ham, er tryllestavene i forgrunden, manden i
mellemgrunden og Harry i baggrunden – her er tryllestaven fokus og det vigtige.
Harry er sløret, men der er stadig lys på ham, så vi ikke glemmer at han er en
del af fokusset. Ellers er Harry altid i midten, vores gyldne snit, og hermed
vores hovedperson.
Indstillingen foregår fra en objektiv
synsvinkel, da vi føler os som fluen på væggen, og ikke på noget tidspunkt er
Harrys point of view.
Colorgrading – i
klippet opleves dette da filminstruktøren har ændret i farverne efter
optagelserne. Dette kan bla. ses da Harry får den rigtige tryllestav i hånden –
bliver farverne lyst op og varmet op – han lyses altså op samt tryllestaven.
I starten af citatet og ca. 20 sek frem,
hvor vi ser dem gå ude på torvet, har vi nogle lyse brune varme farver, som kan
have en symbolik om at Harry er i trygge omgivelser med Hagrid. Farverne ændres
når vi kommer ind i butikken, hvor Harry skal have sig en tryllestav. Farverne
bliver mere mørke og Harry er alene nu.
Dette kan symbolisere at han er lidt utryg ved situationen, og ikke helt
ved hvad han skal gøre. Farverne er sådan i en periode, og de begynder mere og
mere lysne op, og da Harry får den ”rigtige” tryllestav så lysner det meget op.
Dette citat foregår i realtid. Vi ser ikke at der bliver spolet eller i slow
i citatet.
Man følger Harry og Hagrid i en Walk and Talk scene (JH: traveling), hvor
man først ser Harry, og derefter bliver der lavet en panorering i mens kameraet
tilter over på Hagrid – her gøres der opmærksom på, hvor magtfuld han er. Her
vil man gerne ’reframe’ handlingen og her sprænges den oprindelige billedramme.
Man følger Harry kort, og så bliver der lavet en panorering hen over
’tryllestavs-butikken’, så vi kan se hvad vi har med at gøre. Lige da Harry
træder ind i butikken, bliver der lavet en zoom på ham, som kommer omme bag fra
rummet – her føles det som om at nogen holder øje med ham, hvilket gør det hele
lidt mere uhyggeligt. Der bliver flere gange lavet en travelling på manden i
butikken, hvilket gør at man holder øje med hvad han laver.
I præsentationen får vi en indstilling i
fugleperspektiv, så vi omhyggeligt kan se omgivelserne rundt om Harry. Vi har
ham igen i butikken fra et fugleperspektiv, som bliver filmet helt oppe fra en
trappe. Der bliver filmet fra frøperspektiv og op på manden i butikken fra,
hvor Harry står, hvilket viser at han føler sig meget lille og skrøbelig. Da Harry
får de 2 første tryllestave, bliver der igen filmet ned på ham, hvilket viser
at han ikke har kontrol over dem, men da han får den sidste i hånden bliver han
filmet nede fra, og har på den måde magten over tryllestaven, og styr på
situationen. Generelt bliver der i starten filmet ned på ham, men efter denne
tryllestav gør ham magtfuld, bliver han filmet fra normalperspektiv – han er
altså mere ligeværdig med manden nu, da han pludseligt har mange kræfter. Imens
dialogerne kører, bliver der filmet over the shoulder.
I starten ser vi noget montage klipning, da vi har
åbningsscenen hvor vi ser, hvor vi er, og derefter klipper til personerne det
drejer sig om. Derefter får vi en montage igen, hvor vi ser navnet på den butik
Harry skal ind i. Derefter ser vi også noget montage inde i selve butikken,
hvor vi kan se hvad der sker når Harry bruger tryllestavene. Derefter ser vi
noget kontinuet klipning da Harry og manden har en dialog. Dette foregår
igennem over the shoulder, igennem noget fugle og frø perspektiv og ved
almindelig kontinuets klipning, hvor de står over for hinanden, og der skiftes
fra person til person.
Da Harry og Hagrid kommer gående på gaden, er der
synkronlyd, da vi kan høre støj og stemmer fra gaden – dog er lyden en forstærket
reallyd (effektlyd). Da Harry eksempelvis river skuffer ud af reolen via sin
tryllestav eller smadrer vasen, så er det altså en forstærket reallyd. Dog
bliver der brugt asynkronlyd, da manden i butikken finder den 3. og sidste
stav. Der bliver lagt musik over og det lyder som noget magisk musik, hvilket
også gøre tryllestaven magisk, og noget specielt i forhold til de andre 2. Da
Harry så får den i hånden, bliver musikken højere og endnu mere dramatisk, så
det gør at vi bliver endnu mere spændte.
Lyset er generelt mørkt og dystert i butikken, men Harry
lyser dog hele tiden en smule op, da han skal lægges mærke til – eks. som da
han er i baggrunden og tryllestaven i forgrunden.
Sara Beadle Kops & Natascha Jensen
Rosborg Gymnasium & HF, 1.C
Kommentarer
Send en kommentar