Næranalyse - Elev indlæg

For et par uger siden skulle Sara Beadle Kops og Natascha Jensen fra 1.c fremlægge en næranalyse. Her under ser du deres analyse i talepapirsform. Deres citat stammer fra Harry Potter.
JH
Indledning:
Dette klip er et udklip fra Harry Potter nr. 5, hvor Harry tager med Hagrid ind for at finde en tryllestav. Der er i alt 46 indstillinger i dette 4 minutter klip, hvilket ikke er meget.

I starten er indstillingerne lange og fører os derfor godt ind i situationen, da vi overskueligt kan se hvad der foregår. Da Harry af 3 gange får en tryllestav i hånden, bliver indstillingerne hurtigere, for at skabe forvirring, kaos og for at opbygge stemningen. Her er stavene det ukendte og uforudsigelige og derfor bliver klippene korte. (JH: Indstillingerne bliver kortere, hurtigere klippe rytme)

Der bliver filmet i en supertotal i starten på gaden og da Harry kommer ind i butikken for at vi kan se hvilket miljø og stedet vi er. Ellers bliver halvnær for det meste brugt, men i dialogerne bliver nær brugt, så man rigtigt kan se deres ansigtsudtryk.

I den første indstilling kommer Harry gående lige ind i det gyldnesnit, så han ligesom er i fokusset. Da manden i butikken finder tryllestaven frem til ham, er tryllestavene i forgrunden, manden i mellemgrunden og Harry i baggrunden – her er tryllestaven fokus og det vigtige. Harry er sløret, men der er stadig lys på ham, så vi ikke glemmer at han er en del af fokusset. Ellers er Harry altid i midten, vores gyldne snit, og hermed vores hovedperson.

Indstillingen foregår fra en objektiv synsvinkel, da vi føler os som fluen på væggen, og ikke på noget tidspunkt er Harrys point of view.


Colorgrading – i klippet opleves dette da filminstruktøren har ændret i farverne efter optagelserne. Dette kan bla. ses da Harry får den rigtige tryllestav i hånden – bliver farverne lyst op og varmet op – han lyses altså op samt tryllestaven.

I starten af citatet og ca. 20 sek frem, hvor vi ser dem gå ude på torvet, har vi nogle lyse brune varme farver, som kan have en symbolik om at Harry er i trygge omgivelser med Hagrid. Farverne ændres når vi kommer ind i butikken, hvor Harry skal have sig en tryllestav. Farverne bliver mere mørke og Harry er alene nu.  Dette kan symbolisere at han er lidt utryg ved situationen, og ikke helt ved hvad han skal gøre. Farverne er sådan i en periode, og de begynder mere og mere lysne op, og da Harry får den ”rigtige” tryllestav så lysner det meget op.

Dette citat foregår i realtid.  Vi ser ikke at der bliver spolet eller i slow i citatet.

Man følger Harry og Hagrid i en Walk and Talk scene (JH: traveling), hvor man først ser Harry, og derefter bliver der lavet en panorering i mens kameraet tilter over på Hagrid – her gøres der opmærksom på, hvor magtfuld han er. Her vil man gerne ’reframe’ handlingen og her sprænges den oprindelige billedramme. Man følger Harry kort, og så bliver der lavet en panorering hen over ’tryllestavs-butikken’, så vi kan se hvad vi har med at gøre. Lige da Harry træder ind i butikken, bliver der lavet en zoom på ham, som kommer omme bag fra rummet – her føles det som om at nogen holder øje med ham, hvilket gør det hele lidt mere uhyggeligt. Der bliver flere gange lavet en travelling på manden i butikken, hvilket gør at man holder øje med hvad han laver.

I præsentationen får vi en indstilling i fugleperspektiv, så vi omhyggeligt kan se omgivelserne rundt om Harry. Vi har ham igen i butikken fra et fugleperspektiv, som bliver filmet helt oppe fra en trappe. Der bliver filmet fra frøperspektiv og op på manden i butikken fra, hvor Harry står, hvilket viser at han føler sig meget lille og skrøbelig. Da Harry får de 2 første tryllestave, bliver der igen filmet ned på ham, hvilket viser at han ikke har kontrol over dem, men da han får den sidste i hånden bliver han filmet nede fra, og har på den måde magten over tryllestaven, og styr på situationen. Generelt bliver der i starten filmet ned på ham, men efter denne tryllestav gør ham magtfuld, bliver han filmet fra normalperspektiv – han er altså mere ligeværdig med manden nu, da han pludseligt har mange kræfter. Imens dialogerne kører, bliver der filmet over the shoulder.

I starten ser vi noget montage klipning, da vi har åbningsscenen hvor vi ser, hvor vi er, og derefter klipper til personerne det drejer sig om. Derefter får vi en montage igen, hvor vi ser navnet på den butik Harry skal ind i. Derefter ser vi også noget montage inde i selve butikken, hvor vi kan se hvad der sker når Harry bruger tryllestavene. Derefter ser vi noget kontinuet klipning da Harry og manden har en dialog. Dette foregår igennem over the shoulder, igennem noget fugle og frø perspektiv og ved almindelig kontinuets klipning, hvor de står over for hinanden, og der skiftes fra person til person.

Da Harry og Hagrid kommer gående på gaden, er der synkronlyd, da vi kan høre støj og stemmer fra gaden – dog er lyden en forstærket reallyd (effektlyd). Da Harry eksempelvis river skuffer ud af reolen via sin tryllestav eller smadrer vasen, så er det altså en forstærket reallyd. Dog bliver der brugt asynkronlyd, da manden i butikken finder den 3. og sidste stav. Der bliver lagt musik over og det lyder som noget magisk musik, hvilket også gøre tryllestaven magisk, og noget specielt i forhold til de andre 2. Da Harry så får den i hånden, bliver musikken højere og endnu mere dramatisk, så det gør at vi bliver endnu mere spændte.

Lys
Lyset er generelt mørkt og dystert i butikken, men Harry lyser dog hele tiden en smule op, da han skal lægges mærke til – eks. som da han er i baggrunden og tryllestaven i forgrunden.



Sara Beadle Kops & Natascha Jensen
Rosborg Gymnasium & HF, 1.C


Kommentarer